Onzindelijkheid bij de kat

Onzindelijkheidproblemen bij katten komen heel vaak voor. Heel vaak heeft die onzindelijkheid, bij katten die ooit wel zindelijk waren, een duidelijke oorzaak. Deze kan zowel lichamelijk als gedragsmatig zijn. Hiernaast is het ook belangrijk te herkennen wàt de kat precies doet: plast ze vaak kleine beetjes willekeurig in huis, of plast ze gericht op zetels of stoelen? Op die manier kunnen we bepalen met wat we precies te maken hebben: echte onzindelijkheid of sproeien. Beide problemen dienen anders aangepakt te worden.

Wat is het verschil tussen sproeien en onzindelijkheid?

Sproeien
Sproeien herken je doordat de kat horizontaal plast. de kat steekt zijn staart omhoog, laat die trillen en plast recht naar achteren.
Sproeien is op zich normaal gedrag van de kat. Zo bakent de kat zijn territorium af. We zien dit dan ook vooral bij ongecastreerde katers. Maar soms is er ook een andere oorzaak voor dit gedrag. Dan kan sproeien ook voorkomen bij kattinnen en gecastreerde katers.

Mogelijke oorzaken van sproeien

• Verlatingsangst. Deze katten sproeien voornamelijk als de baas weg is. Door hun eigen geur op vele plaatsen in het huis aan te brengen wordt zo het gemis van hun baasje gecompenseerd.
• Stress. Een eigen geur maakt de kat rustig in een voor hem/haar stressvolle situatie. een stresssituatie kan zijn: een nieuwe kat in huis, verhuizen, bezoek van de dierenarts,..
• Andere katten. De aanwezigheid van andere katten kan zorgen voor een territoriumstrijd waarbij de kat zijn eigen domein probeert af te bakenen. Dit kunnen katten zijn die in hetzelfde huis zijn maar dit kan evengoed de kater van de buren zijn die elke dag voor het raam paradeert!

Oplossing

• Stress proberen weg te nemen en de kat geleidelijk laten wennen aan eventuele veranderingen in huis en zijn omgeving.
• De kat geleidelijk aan leren wennen aan alleen thuis zijn. Je leert dit het best door in het begin bijvoorbeeld 1minuut de kamer of het huis te verlaten en direct terug binnen te komen. Hierbij gedraag je je volkomen normaal alsof je nooit bent weggegaan. Je zegt geen goeiedag of neemt geen afscheid van je kat. Zo maak je duidelijk dat er niks bijzonders aan de hand is. daarna verleng je steeds de tijd dat je uit het zicht verdwijnt en zo kan de kat geleidelijk aan wennen aan alleen zijn.

• Feliway® is een product dat rustgevende feromonen bevat. Dit kan ervoor zorgen dat de kat minder stress ervaart. Op de praktijk kunnen we u meer uitleg geven over dit product.

Onzindelijkheid

Hierbij plast de kat gewoon, gehurkt, maar niet in de kattenbak. Vaak zijn de plasjes klein en zijn ze overal verspreid.
Onzindelijkheid bij de kat heeft 2 grote oorzaken, namelijk lichamelijke problemen of psychische problemen. Daarom is het heel belangrijk van met een kat met onzindelijkheidproblemen eerst altijd langs te gaan bij de dierenarts, om uit te sluiten dat er zich geen lichamelijk probleem voordoet.

Enkele mogelijke lichamelijke oorzaken van onzindelijkheid:

• blaasontsteking
• blaasstenen
• nierproblemen
• diabetes
• poliep/tumor
• arthrose

Psychische oorzaken van onzindelijkheid

er zijn heel veel oorzaken voor psychologische plasproblemen bij de kat. Hieronder sommen we enkele voor u op:

• Te weinig kattenbakken in huis. De regel is: het aantal kattenbakken bekom je door de som van je katten + 1 (bv heeft u 2 katten, dan moet u 3 kattenbakken in huis hebben. Biedt uw kat voldoende mogelijkheden aan om op de juiste plaats zijn/haar behoefte te doen.

• Ook de vorm en grootte van de kattenbak is van belang. De kattenbak mag zeker niet te klein zijn en sommige katten houden ook niet van een overdekte kattenbak, omdat vieze geurtjes daar veel langer blijven hangen. Sommige katten zijn ook bang van het luikje bij gesloten kattenbakken.

• Verandering van plaats. Wanneer u verhuist of uw interieur verandert en de kattenbak een andere plaats toegewezen krijgt in huis, kan het zijn dat uw kat daar slecht op reageert en weigert zijn behoefte te doen op zijn nieuwe plek. Hou daar rekening mee.

• Stress is ook een mogelijke oorzaak voor onzindelijkheid bij uw kat. Veel verschillende dingen kunnen stress veroorzaken bij de kat: bv. de komst van een nieuwe kat of ander huisdier, een baby, verandering in de gezinssituatie, …

• Een ‘negatieve-kattenbak-ervaring’. Het is mogelijk dat uw kat op een keer op zijn gemak zijn behoefte aan het doen was op zijn kattenbak en daarbij opgeschrikt werd door iemand die per ongeluk tegen de bak stootte. Dit kan al genoeg zijn om uw kat voldoende schrik aan te jagen zodat hij niet meer in de kattenbak durft na die nare ervaring.

• Sommige katten willen vaak al na één plasje of hoopje niet meer op ‘die vuile bak’. De boodschap is dus dagelijks de kattenbak te verversen.

Deze lijst van redenen is nog lang niet volledig, en onzindelijkheid heeft nog veel meer oorzaken die we hier niet allemaal kunnen opnoemen. Neem gerust contact op met de praktijk want in heel veel gevallen kunnen deze problemen opgelost worden.

Hoe maak ik een jonge kat zindelijk?

Als de kitten nog niet door zijn moeder geleerd is van op de kattenbak zijn behoeftes te doen, moet je dit als eigenaar nog zelf aanleren.
Zet de kitten al regelmatig in de kattenbak. Zo leert hij die plaats kennen en moedig hem ook aan als hij in het grit gaat graven. Als je je kitten ergens ziet hurken om aanstalten te maken zich te gaan ontlasten neemt u de kitten op en plaatst u hem ook terug in zijn kattenbak. De meeste katten hebben al snel door dat daar hun behoeftes moeten gebeuren. Is uw kat er niet zo vlot mee weg, kan u proberen uw kat voor een bepaalde tijd (enkele weken) in een kleine ruimte op te sluiten (bijvoorbeeld de badkamer), met zijn kattenbak erbij. De kat zal al gauw op de kattenbak gaan om de rest van zijn ruimte niet te gaan bevuilen; katten zijn immers heel propere dieren.

Hoe reinig ik een sproei/urineplas?

Belangrijk is de plaats waar de kat geürineerd heeft niet te gaan reinigen met ammoniakhoudende middelen of bleekwater, aangezien de kat dit kan aanzien als ‘vreemde urine’ (urine bevat ook een hoeveelheid ammoniak) en daarom de neiging zal hebben daar zeker terug bovenop te gaan plassen. Beste oplossing is de plaats te gaan afwassen met neutrale zeep en water. Laat de plek goed drogen.
Je kan achteraf op de ‘plaats van misdaad’ wat azijn of citronella aanbrengen, dit maakt deze plaats onaangenaam voor de kat.