E cuniculi

Wat is E. Cuniculi?

E cuniculi is een zeer kleine parasiet die we vooral zien bij konijnen. Veel konijnen zijn drager van deze parasiet zonder symptomen te vertonen. Deze parasiet kan makkelijk tot enkele weken overleven in de omgeving.

Hoe het komt dat het ene konijn ziek wordt en het andere niet is nog niet helemaal duidelijk maar hoogstwaartschijnlijk heeft het iets met de immuniteit van het dier te maken.

Wat zijn de symptomen?

Een besmet konijn kan tal van verschillende symptomen hebben:

• Hersenproblemen: nystagmus/scheve kop/tollen
  • Slappe of verlamde achterpoten
  • Blaas- en/of urineproblemen: veel drinken/veel plassen/incontinentie
  • Oogproblemen
  • Vermageren

Deze symptomen worden veroorzaakt door ontstekingsprocessen in het lichaam. Andere aandoeningen kunnen echter ook deze symptomen geven. Aantonen van E cuniculi is niet makkelijk.

Wat is de behandeling?

De bedoeling van de behandeling is de ontsteking verminderen en voorkomen dat de parasiet zich kan vermeerderen.

We proberen de parasiet te bestrijden met een antiparasitair middel dat we langdurig gaan geven (panacur).

We behandelen de ontsteking.

Eventueel behandelen we ook secundaire bacteriële infecties.

Zal mijn konijn genezen na de behandeling?

Dat kunnen we niet met zekerheid zeggen, sommige konijnen reageren goed op de behandeling, anderen niet. Als we na 1 week behandelen geen enkele verbetering zien, moeten we ernstig overwegen of er nog voldoende levenskwaliteit is. Soms is het beter op zo'n momenten het konijntje te laten inslapen.

Wanneer de behandeling wel beterschap heeft, wordt de behandeling gestopt na 28 dagen. Wanneer het konijn hervalt, kan de behandeling terug opgestart worden. Het is niet duidelijk wat er voor zorgt dat een konijn hervalt maar men denkt dat stress een grote rol speelt. Zieke of verzwakte konijnen kunnen ook makkelijker recidiveren.

Wat kan ik preventief doen tegen een besmetting?

Het is moeilijk hier een antwoord op te geven. Soms kan het zijn dat het konijn al in de baarmoeder besmet werd. Meestal gebeurt de besmetting door urine, dus het is moeilijk om een besmetting te voorkomen. Hokgenoten worden best gedurende 2 weken mee behandeld.

Kan ik vaccineren tegen E cuniculi?

Nee, E cuniculi is een parasiet en geen virus, dus we kunnen niet gaan vaccineren.

Wat is de prognose van konijnen met E cuniculi?

Dit hangt ervan af hoe het konijn reageert op de medicatie, hoe erg de symptomen zijn en of hij makkelijk hervalt.