Myasis of madenziekte

Wat is myasis?

Myasis is een aandoening waarbij vliegen eitjes leggen in de vacht. Konijnen maar ook langharige honden, oudere en gekwetste dieren zijn hiervoor bijzonder gevoelig.

Dit gebeurt vooral tijdens de warmere maanden van het jaar.
De vliegen leggen eitjes op plaatsen waar het nat en broeierig is en waar de huid eventueel geïrriteerd of ontstoken is.

Bij konijnen zien we dit vaak in de buurt van de anus.

Myasis is een erg verraderlijke aandoening. Vaak wordt het pas opgemerkt als de besmetting al ver gevorderd is. Myasis kan dodelijk zijn.

Wat zijn de symptomen?

• Konijn is stil en lusteloos
• Geen eetlust
• Stinken en vuil aan de achterhand
• Vliegen in het hok en op het konijn

Behandeling

Als je ziet dat er maden op het konijn zitten moet je ALTIJD naar de dierenarts!
Eerst wordt de vacht zo goed mogelijk proper gemaakt, geschoren en gewassen.
Zo kan de schade pas goed overzien worden en is het makkelijker te behandelen en te controleren achteraf.
Het konijn krijgt iets tegen de pijn en de infectie en krijgt ook een behandeling tegen parasieten, om eventueel gemiste maden of larven toch te kunnen doden.

Voorkomen

Gelukkig kunnen we myasis ook voorkomen door op volgende zaken te letten:

De juiste voeding

Het feit dat stoelgang blijft plakken aan de poep, en zo het ideale milieu creëert voor vliegenmaden, ligt aan een verkeerde voeding.
Een teveel aan korrels zorgt voor te slappe stoelgang die blijft plakken. Eigenlijk is de hoofdvoeding van een konijn hooi. Korreltjes zijn eigenlijk als extra voeding. Reken ongeveer 2 soeplepels per konijn per dag.

Een propere omgeving

Een droog en schoon hok is ook heel belangrijk om myasis tegen te gaan.
Als een konijn te lang op vochtige ondergrond zit (bv zaagsel doordrongen met urine) verhoogt ook de kans dat vliegen gaan eitjes leggen in de vochtige vacht.

Dagelijks controleren

In de warme zomermaanden is het aan te raden van dagelijks het konijn te controleren op maden, vooral de regio rond de staart en anus.

Vliegen bestrijden

Probeer ervoor te zorgen dat vliegen de kans niet krijgen om hun eitjes te leggen. Eventueel vliegengaas bevestigen aan het konijnenhok, vliegenkleefstroken in de buurt van het hok en gewoon algemene goede hygiëne voorkomt al veel problemen!